Informationお知らせ・ブログ

Informationお知らせ・ブログ

6

K3 Yatsugatake Camp / 八ヶ岳お泊まりキャンプ

ブログ

Our K3 students from Beyondia International SIkebukuro, Meguro, and Kashiwanoha joined together for a two-day overnight camp in the beautiful natural setting of Yatsugatake. Through trekking, composting, and harvesting experiences, the children engaged deeply with nature while developing independence, resilience, and social bonds across campuses.

Beyondia Ikebukuro、Meguro、KashiwanohaのK3クラスの子どもたちは、自然豊かな八ヶ岳で一泊二日のキャンプを行いました。トレッキング、堆肥づくり、収穫体験などを通して、自然とのふれあいや自立心、そしてキャンパスを越えた友情を育む貴重な時間となりました。

Day 1 – Trekking and Composting(1日目:トレッキングと堆肥づくり体験)

The camp began with a gondola ride up the mountain. At the summit, students began a long trek while collecting fallen leaves to later use for composting. Despite the challenging distance, they persevered without complaint and reached the goal on their own. At the top, they shouted into the open air, enjoying the wide sky and echoing mountains.

キャンプ初日はゴンドラで山頂へ向かい、そこから落ち葉を拾いながらの長いトレッキングに挑戦しました。険しい道のりにもかかわらず、最後まで自分の足で歩き切った子どもたちの姿はとてもたくましく映りました。山頂では空に向かって大きな声で叫び、山びこが返ってくるのを楽しんでいました。

After lunch, students participated in a composting workshop. They tore up their recyclable lunch containers and mixed them with the leaves they had gathered. A completed sample of nutrient-rich soil from last year’s compost was shown to them, complete with large beetle larvae inside. We brought four larvae back to the school for further learning.

昼食後は、堆肥づくりの体験を行いました。ランチで使った容器やスプーンなどのリサイクル素材を細かく破き、集めた落ち葉と混ぜ合わせました。昨年の堆肥が栄養たっぷりの土に変わったサンプルも見せてもらい、その中には大きなカブトムシの幼虫もいました。4匹をスクールに持ち帰り、大切に育てていく予定です。

In the evening, the children enjoyed physical activities such as dancing and playing with a parachute. As they moved their bodies together, natural friendships began to blossom, especially between campuses.

夕方はダンスやパラバルーンを使ったアクティビティタイム。身体を動かすうちに、キャンパスを越えて自然な交流が生まれ、笑顔の輪が広がっていきました。

Day 2 – Harvesting and Reflection(2日目:アスパラ収穫体験とふりかえり)

After an early morning start and a warm-up exercise, students visited the Kagome Farm for an asparagus harvesting experience. Even in the rain, they enthusiastically used bamboo sticks to measure and find the perfect size asparagus. Their excitement was evident as they carefully selected and harvested their own.

2日目は早朝に起きて体操をしたあと、カゴメファームへ移動し、アスパラガスの収穫体験を行いました。雨が降る中でも、子どもたちは元気いっぱい。竹の棒でサイズを確認しながら、食べごろのアスパラを真剣な表情で選び、自分の手で収穫しました。

Lunch took place at the same ski resort area as the day before. Afterward, children visited the gift shop and thoughtfully chose treats to bring home and share with their families.

昼食は前日と同じスキー場の広場で行い、その後はお土産タイム。自分が食べたいものではなく、家族と一緒に楽しめるものを選ぶ姿が印象的でした。

Throughout the two days, the children practiced taking care of themselves—packing, eating, changing clothes, and tidying their rooms—developing a sense of independence and responsibility.

この二日間を通して、子どもたちは食事や着替え、部屋の片付けまで「自分のことは自分でする」という姿勢で取り組み、自立心と責任感を育てました。

Learning and IB Connections(学びとIBとのつながり)

This experience was closely aligned with IB PYP transdisciplinary themes, especially “Who we are” and “Sharing the planet.” Students explored their own identities and relationships with others, and learned about sustainability through action. The IB Learner Profile attributes were clearly demonstrated: they were inquirers, caring friends, balanced individuals, and risk-takers.

今回のキャンプはIB初等教育プログラムの横断的なテーマ「Who we are(自分たちは何者か)」や「Sharing the planet(地球と分かち合う)」に深く結びついています。子どもたちは他者や自然との関わりを通して、自分を見つめ、持続可能な未来に向けた行動を体験を通して学びました。学習者像では、探究する姿勢、思いやり、バランス、挑戦する心が特に見られました。

Related

関連記事




その他のお問い合わせはこちらまで
PAGE TOP