Informationお知らせ・ブログ

Informationお知らせ・ブログ

6

Learning About the Human Body at Open School/ オープンスクールで学ぶ「からだのしくみ」

ブログ

At our recent Open School event, families had a special opportunity to join us in the classroom and experience how we approach learning through hands-on, inquiry-based activities. As part of the International Baccalaureate (IB) Primary Years Programme (PYP), our Kinder students are currently exploring the transdisciplinary theme “Who We Are.” This week, the focus was on discovering and understanding the human body.

先日のオープンスクールでは、ご家族の皆さまに教室にお越しいただき、子どもたちがどのようにハンズオン(体験型)で探求的な学びを進めているかを実際に体験していただきました。現在、インターナショナル・バカロレ(IB)初等教育プログラム(PYP)において、Kinderクラスの子どもたちは「わたしたちは誰なのか(Who We Are)」という教科横断型テーマに取り組んでいます。今週のフォーカスは、「からだのしくみを知ること・理解すること」でした。

To support this learning, we set up three interactive learning stations designed to encourage curiosity, critical thinking, and creativity in young children.

この学びを支えるために、好奇心・考える力・創造力を育てることを目的とした3つの体験型学習ステーションを設置しました。

1. Math Station – Sorting and Counting/ 数学ステーション – 分類とカウント
Children sorted colorful pom-poms by color inside clear gloves, then counted and recorded the numbers. This engaging activity supported early math development and fine motor coordination.

カラフルなポンポンを手袋の中で色ごとに分けてから、その数を数えて記録しました。楽しみながら、初期の算数力と細かな手の動きを育てることができました。

2. Drawing Station – Self-Portraits/ お絵描きステーション – 自分の顔を描こう
With the help of mirrors, students observed their faces closely and drew self-portraits. It was wonderful to see each child’s personality and self-awareness reflected through their artwork.

鏡を使って自分の顔をよく観察し、自画像を描きました。子どもたちの個性や自己認識が表現された素敵な作品に、保護者の皆さまも感動されていました。

3. Creative Station – Build a Body/クリエイティブステーション – 人体モデルをつくろう
Using yarn and cotton buds, children constructed simple models of the human body. This hands-on activity helped them explore how different body parts connect and function, making science both creative and meaningful.

毛糸や綿棒を使って、簡単な人体モデルを作りました。体の各部位がどのようにつながっているか、どのように機能しているかを学ぶ、楽しくて意味のある理科的な体験となりました。

These engaging stations encouraged children to think about the form, function, and responsibility of the human body—key concepts in our unit “Who We Are.” Parents also had the chance to see how transdisciplinary, inquiry-based education supports not only academic growth but also emotional, physical, and social development.

これらのアクティビティを通して、子どもたちはIBのユニット「わたしたちは誰なのか」で重視されている「形(Form)・機能(Function)・責任(Responsibility)」という重要な概念を自然と学ぶことができました。また、探求的で教科横断的なIBの教育が、学力だけでなく、子どもたちの心や体、社会性の発達をどのように支えているかを、保護者の皆さまにもご覧いただく機会となりました。

We are truly grateful to all the families who attended and supported this meaningful event. Your involvement made Open School a joyful and enriching experience for everyone.

ご参加いただいたご家族の皆さま、本当にありがとうございました。皆さまのご協力のおかげで、今回のオープンスクールも楽しく、学びに満ちた時間となりました。

Related

関連記事




その他のお問い合わせはこちらまで
PAGE TOP