As part of our early childhood science curriculum, the children began their journey of discovering the human body by lying down on large sheets of paper.
人間の体について学ぶ活動の一環として、子どもたちは大きな画用紙の上に寝転びました。
With the help of a teacher or friend, each child traced the outline of their body — and just like that, their life-sized self appeared on the page!
先生やお友だちに手伝ってもらいながら、体の輪郭をなぞっていくと、紙の上に“自分と同じ大きさの自分”が現れました!

Next, they drew faces on their paper bodies, adding eyes, mouths, noses — and even some silly expressions.
次に、顔を描き始めます。目や口、鼻をつけたり、ちょっと面白い表情を描いてみたり。




Then came the inside: one by one, the children began drawing the internal organs they had learned about in class — hearts, lungs, stomachs, and more.
そして、いよいよ体の中へ。授業で学んだ心臓や肺、胃などを一つひとつ思い出しながら描いていきました。
Some children carefully placed each organ in the correct anatomical location, while others explored freely with color and shape.
臓器の位置にこだわって丁寧に描く子もいれば、色や形を自由に表現する子もいて、それぞれの個性がよく表れていました。
What made this preschool body project so special was how each child’s personality shone through.
この活動が特別だったのは、子どもたち一人ひとりの個性が輝いていたことです。
Some used yarn for hair, while others made colorful outfits using tissue paper — showing creativity and fine motor skill development along the way.
毛糸を使って髪の毛を作ったり、花紙で洋服を作ったりする子もいました。



Every creation was unique, and it was a joy to see how each child viewed and expressed themselves.
どの作品もユニークで、子どもたちが自分自身をどう見て、どう表現しているのかを感じることができました。
Through this fun, hands-on body awareness activity, the children not only learned more about their own anatomy, but also celebrated what makes them special.
この楽しくて体験的なプロジェクトを通して、子どもたちは自分の体について学ぶだけでなく、自分自身の“特別さ”も大切にすることができたように思います。